Program profilaktyczno - wychowawczy.

Program profilaktyczno – wychowawczy

Szkoły Podstawowej

Im. ks.  Jana Twardowskiego

Rok szkolny 2024/2025

  1. Charakterystyka środowiska lokalnego.

           Obwód Szkoły Podstawowej w Siedlcu obejmuje następujące miejscowości: Bukowinę, Godzieszową, Pasikurowice, Siedlec, Tokary, Pruszowice i Ramiszów.          

Przekrój społeczno-zawodowy rodzin jest zróżnicowany. W związku z lokalizacją szkoły w programie wychowawczym uwzględniono zagadnienia ekologiczne oraz związane z bezpieczeństwem podczas prac polowych i gospodarskich. Duże zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów stanowią dzikie zwierzęta, w okresie jesiennym i zimowym zagrożone wścieklizną, oraz wałęsające się bezpańskie psy. Treści związane z tym problemem włączono do programu wychowawczego.

           W najbliższym środowisku szkoły daje się zaobserwować coraz większe zróżnicowanie pod względem zamożności. Stąd konieczność przeciwdziałania potencjalnym konfliktom, które mogą się na tym tle pojawiać. Sytuacja materialna wielu rodzin jest bardzo trudna. Ważnym aspektem programu wychowawczego jest więc pomoc uczniom najuboższym.

           Bliskość dużego miasta (Wrocław) stwarza dodatkowe zagrożenia związane przede wszystkim z narkotykami, stąd działania o charakterze profilaktycznym, które uwzględniono w programie. Położono również nacisk na bezpieczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły, co ma związek dojeżdżaniem dzieci i młodzieży autobusem szkolnym i środkami komunikacji publicznej.

           W ostatnich latach nastąpił gwałtowny napływ nowych mieszkańców do miejscowości wchodzących w skład obwodu szkoły i sąsiednich. Dzięki temu nastąpiło znaczne zróżnicowanie pod względem poziomu wykształcenia rodziców. Różne są też ich oczekiwania wobec szkoły, wyznawane systemy wartości, styl życia, wzorce zachowań. Program wychowawczy próbuje uwzględniać zmiany zachodzące w strukturze społeczeństwa.

           Z obserwacji nauczycieli i rodziców wynika, że wielu uczniów odczuwa kompleks niższości wobec rówieśników mieszkających w środowisku miejskim, dlatego włączono do programu treści mające na celu rozwijanie poczucia własnej wartości, rozbudzanie potrzeb kulturalnych, wspieranie działań integracyjnych.

           Działalność wychowawcza jest najważniejszym – obok pracy dydaktycznej – aspektem działalności szkoły. Wysiłki podejmowane przez dyrekcję, grono pedagogiczne oraz rodziców mają na celu takie wyedukowanie wychowanie młodego człowieka, aby był on przygotowany do życia we współczesnym świecie.

           W związku z napływem uchodźców wojennych z Ukrainy i przyjęciem do szkoły ukraińskich dzieci konieczne stało się podjęcie działań zmierzających do ich jak najszybszej integracji z polskimi rówieśnikami.

  1. Zadania wychowawcze szkoły.

  1. Kształtowanie własnych działań związanych z nauką i bezpieczeństwem, przyjmowanie za nie coraz większej odpowiedzialności przy wsparciu nauczycieli i rodziców:

  1. stwarzanie warunków do poznawania własnych możliwości, swojej indywidualności, słabych i mocnych stron,
  2. kształcenie umiejętności podejmowania decyzji i odpowiedzialności za nie,
  3. organizowanie zajęć z preorientacji zawodowej,
  4. organizowanie pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb materialnych,
  5. promowanie zdrowego stylu życia,
  6. wyrabianie nawyku bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

  1. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się:

  1. poznawanie człowieka i zasad dobrego wychowania,
  2. kształtowanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi w różnych sytuacjach życiowych,
  3. kształtowanie postawy tolerancji,
  4. rozwijanie postaw koleżeńskich wobec rówieśników z Ukrainy.

  1. Kształcenie umiejętności pracy zespołowej:

  1. wyrabianie umiejętności określania swojej roli w grupie,
  2. integrowanie klasy i społeczności szkolnej,
  3. propagowanie aktywności społecznej.

  1. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami oraz wrażliwości na potrzeby ludzi i środowiska naturalnego:

  1. rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych,
  2. rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody,
  3. stwarzanie warunków do odpowiedzialnego korzystania z zasobów naturalnych,
  4. prowadzenie profilaktyki społecznej,
  5. kształtowanie poczucia własnej wartości i postaw asertywnych,
  6. wskazywanie na podobieństwa i różnice kulturowe między Polską i Ukrainą, wyrabianie postaw wzajemnego szacunku i zrozumienia.

  1. Rozwijanie poczucia więzi z tradycją cywilizacyjną i kulturową Europy, Polski, regionu:

  1. wprowadzanie w świat tradycji Europy, Polski, regionu,
  2. ugruntowanie poczucia przynależności narodowej,
  3. rozwijanie potrzeb kulturalnych,
  4. promowanie postaw prorodzinnych.

  1. Podstawę prawną Programu Profilaktyczno – Wychowawczego Szkole Podstawowej w Siedlcu stanowią następujące dokumenty:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. Ustawa z dnia z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  3. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  5. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  6. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
  7. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
  8. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
  9. Konwencja o Prawach Dziecka,
  10. Europejska Karta Praw Człowieka,
  11. Statut  Szkoły Podstawowej im. Księdza Jana Twardowskiego w Siedlcu,
  12. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Długołęka z dnia 23 IX. 2021 r. na rok 2022,
  13. Narodowy Program Profilaktyczny i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2021– 2025,
  14. Narodowy Program Zdrowia na lata 2021 – 2025,
  15. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
  16. Diagnoza problemów społecznych, czynników chroniących oraz czynników ryzyka wśród dzieci i młodzieży w gminie Długołęka – maj 2022.

  1. Główne cele działalności wychowawczej i profilaktycznej w Szkole Podstawowej w Siedlcu.

  1. Stworzenie każdemu uczniowi warunków do harmonijnego wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym, moralnym i duchowym.
  2. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
  3. Wsparcie uczniów w samopoznaniu własnych predyspozycji w celu trafnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia.
  4. Wspomaganie wychowawczej roli rodziców przy poszanowaniu ich prawa do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
  5. Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki pierwszego i drugiego stopnia, których obiektem jest całe środowisko szkolne. Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka.

  1. Priorytety wychowawcze wypracowane przez społeczność szkolną:

  1. Budowanie więzi międzyludzkich:

  1. budowanie więzi rodzinnej,
  2. budowanie poczucia przynależności (grupa, klasa, szkoła, środowisko lokalne, państwo),
  3. uwrażliwianie na drugiego człowieka (potrzeba przyjaźni, miłości, szacunku, niesienie pomocy innym, tolerancja, empatia),
  4. poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.

  1. Poznawanie samego siebie:

  1. rozpoznawanie własnych słabych i mocnych stron,
  2. rozpoznawanie emocji, sposobów ich wyrażania,
  3. kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  4. rozbudzanie zainteresowań i potrzeby samokształcenia.

  1. Dokonywanie świadomego wyboru dalszej edukacji:
  1. poznanie zdolności, zainteresowań i predyspozycji,
  2. rozpoznanie rynku pracy i możliwości przyszłego zatrudnienia,
  3. zapoznawanie z ofertami szkół ponadgimnazjalnych.

  1. Realizowanie przedsięwzięć mające na celu kształtowanie właściwych postaw, zachowań, zapobieganie zagrożeniom i niedostosowaniu społecznemu.

  1. Integracja i aklimatyzacja w nowej szkole.
  2. Bezpieczeństwo w domu, szkole i w drodze do szkoły.
  3. Działanie wolontariatu szkolnego.
  4. Uzależnienie od środków psychoaktywnych  i zachowań kompulsywnych.
  5. Projekt Bezpieczeństwo w sieci.
  6. Planowanie kariery edukacyjnej i zawodowej.
  7. Programy prozdrowotne.
  8. Akcje charytatywne.
  9. Prawa człowieka.  Działania przeciw wykluczeniu społecznemu.
  10. Pedagogizacja rodziców.
  11. Program „Minimalizujemy i ponownie wykorzystujemy”.

  1. Uroczystości i imprezy o charakterze wychowawczym, poznawczym, kulturalnym i rekreacyjnym.

  1. Spotkanie integracyjne uczniów klas I-VIII
  2. Dzień Przedszkolaka.
  3. Dzień Patrona.
  4. Sprzątanie Świata.
  5. Ogólnopolski Tydzień Kariery.
  6. Dzień Chłopaka.
  7. Dzień Edukacji Narodowej.
  8. Dzień Życzliwości.
  9. Andrzejki.
  10. Mikołajki.
  11. Wigilie klasowe.
  12. Projekt Bezpieczeństwo w sieci.
  13. Dzień Kobiet.
  14. Gala Talentów.
  15. Dzień Ziemi.
  16. Dzień Matki i Ojca oraz Babci i Dziadka
  17. Klasowe obchody świąt narodowych i szkolnych (Narodowe Święto Niepodległości, Wielkanoc, rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja, Dzień Papieski).
  18. Realizacja działań w ramach projektu Szkoła Pozytywnego Myślenia”.
  19. Projekt Tydzień Szczęścia w szkole.

  1. Formy realizacji programu.

  1. Godziny do dyspozycji wychowawcy klasowego.
  2. Spotkania z rodzicami.
  3. Kampanie profilaktyczne.
  4. Gazetka szkolna.
  5. Lekcje biblioteczne.
  6. Szkolne konkursy tematyczne.
  7. Imprezy klasowe.
  8. Zajęcia pozalekcyjne.
  9. Samorządność szkolna.
  10. Prelekcje i rozmowy indywidualne ze specjalistami.

  1. Ocenianie zachowania uczniów uwzględnia następujące kryteria:

  1. Punktualne i systematyczne uczęszczanie na zajęcia.
  2. Poszanowanie mienia.
  3. Kultura osobista.
  4. Uczniowski wizerunek – ubiór, wygląd.
  5. Dbałość o zdrowie i higienę osobistą.
  6. Przestrzeganie przepisów obowiązujących w szkole.
  7. Szacunek wobec drugiego człowieka.
  8. Pomoc i życzliwość wobec kolegów.
  9. Rozwijanie zainteresowań.
  10. Reprezentowanie szkoły – konkursy, zawody.
  11. Postawy prospołeczne – wrażliwość na innych ludzi i zdolność do  bezinteresownego działania na ich rzecz.
  12. Poszanowanie dla symboli narodowych i religijnych.
  13. Realizacja projektu edukacyjnego.

  1. Spodziewane efekty działań wychowawczych. Uczeń:

  1. jest odpowiedzialny za własne słowa i czyny,
  2. szanuje dorosłych (zwłaszcza starsze pokolenie), młodszych i rówieśników,
  3. dostrzega różnice między ludźmi i potrafi je akceptować,
  4. szanuje pracę własną i innych,
  5. stosuje zwroty grzecznościowe,
  6. dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne,
  7. nie ma nałogów,
  8. potrafi pracować w zespole,
  9. dba o rzeczy własne i innych,
  10. ma poczucie przynależności do klasy i szkoły,
  11. umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów,
  12. zna i pielęgnuje tradycje szkoły, regionu i kraju,
  13. jest otwarty na wartości kultury,
  14. zna wartość rodziny i swoje w niej miejsce,
  15. czuje się dumny z tego, że jest Polakiem i szanuje polskie tradycje,
  16. potrafi zrozumieć i szanować wielokulturowość.

  1. Ewaluacja Programu Profilaktyczno – Wychowawczego.

  1. Zespół Wychowawczy dokonuje ewaluacji Programu na podstawie opinii uczniów, rodziców, nauczycieli i nadzoru pedagogicznego.
  2. Propozycje zmian przedstawiane są na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i zatwierdzane większością głosów.
  3. Stosuje się następujące sposoby ewaluacji:
  1. ankiety przeprowadzane wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  2. badanie/zbieranie opinii na spotkaniach z rodzicami, zebraniach Samorządu Uczniowskiego, podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej,
  3. opinie i zalecenia nadzoru pedagogicznego.

Treści programowe wychowawcze.

Wstęp:

Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły Podstawowej im. Księdza Jana Twardowskiego w Siedlcu powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli. Jego celem jest wsparcie uczniów w ich wszechstronnym rozwoju oraz przeciwdziałanie zagrożeniom współczesnego świata, jednocześnie wspierając proces wychowawczy w szkole. Program realizowany jest poprzez różnorodne działania edukacyjne, wychowawcze oraz współpracę z rodzicami i instytucjami lokalnymi. Program łączy działania wychowawcze i profilaktyczne w czterech kluczowych obszarach, które wspierają uczniów w kształtowaniu dojrzałych postaw społecznych, odpowiedzialności za zdrowie oraz rozwijaniu przynależności obywatelskiej.

Cele główne:

  1. Rozwój kompetencji społecznych uczniów, w tym budowanie odpowiedzialności za siebie, innych oraz środowisko lokalne.
  2. Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym i promowanie zdrowego stylu życia.
  3. Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty lokalnej, kraju i Europy oraz świadomości obywatelskiej.
  4. Budowanie postaw opartych na zasadach etycznych, w tym szacunku, tolerancji i empatii.
  5. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia życia lub zdrowia.

OBSZAR

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

Uczeń jest świadomy swojego miejsca w rodzinie, społeczności szkolnej i środowisku lokalnym. Podejmuje działania na ich rzecz.

Uczeń stara się zacieśniać więzi wewnątrzklasowe.

Uczeń uczestniczy w tworzeniu norm klasowych i rozwijaniu samorządności.

Uczeń potrafi promować wśród rówieśników zachowania bezpieczne i prozdrowotne.

Uczeń prezentuje na forum klasy i szkoły swoje dokonania i umiejętności.

Uczeń potrafi określić i ocenić swoje relacje rodzinne, jest świadom różnorodności ról, jakie przypadają mu w rodzinie.

Zajęcia integrujące klasę.

Zapoznanie się ze Statutem Szkoły.

Wybory Rady Samorządu Klasowego, Rady Samorządu Szkolnego. Poznanie symboli szkolnych.

Zapoznanie uczniów z normami zachowania zgodnymi ze Statutem Szkoły.

Zebrania tematyczne dla rodziców.

Zajęcia w klasach: „Uwaga pali się”. Tydzień szczęścia w szkole. Bezpieczni w drodze do i ze szkoły – spotkanie z policjantem. Projekt Bezpieczna przerwa.

Udział w konkursach i olimpiadach (olimpiada matematyczna, z-Dolny Ślązak).

Wykonywanie wystroju sal i korytarzy.

Prezentacja osiągnięć na stronie internetowej i w gazetce szkolnej. Turnieje sportowe.

Ogólnopolski Tydzień Kariery

Omówienie i respektowanie praw i obowiązków członków rodziny.

Tworzenie tradycji rodzinnej – święta, rocznice itp.

Uczenie wyrażania własnych uczuć.

Korzystanie z pomocy psychologa i pedagoga z PPPP.

Zajęcia warsztatowe wg potrzeb:

Wpajanie zasad dobrego wychowania.

Radzenie sobie z własnymi emocjami.

Poznanie mocnych i słabych stron własnych i rówieśników.

Zdobywanie umiejętności dobrego komunikowania się oraz współpracy z innymi.

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog, psycholog

E. Remian, nauczyciele przedmiotowcy

Biblioteka, wychowawcy, psycholog, pedagog

P. Głaz, B. Dudkowiak, nauczyciele przedmiotowcy, A. Szymczak, E. Remian, nauczyciele w-fu

, psycholog, pedagog

pedagog, psycholog, wychowawcy

Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje.

Uczeń zna i przestrzega zasad odnoszenia się do osób starszych, rówieśników i młodszych.

Przestrzega norm dotyczących wypełniania obowiązku szkolnego.

Uczeń zachowuje się godnie podczas obchodów świąt narodowych, środowiskowych, szkolnych.

Uczeń szanuje pracę innych
 i właściwie korzysta
 z wyposażenia szkoły
 i mienia społecznego.

Uczeń nie używa wulgaryzmów w relacjach interpersonalnych na terenie szkoły i poza nią.

Uczeń potrafi dobrać strój do okoliczności i okazji.

Uczeń wie, jak zachować się w środkach komunikacji zbiorowej, podczas posiłku, w czasie wycieczek szkolnych.

Bieżąca analiza frekwencji.

Przestrzeganie procedur postępowania w przypadku nierealizowania obowiązku szkolnego.

Obchody świat narodowych, religijnych oraz rocznic ważnych wydarzeń historycznych.

Kultywowanie tradycji szkolnych:

-  Ślubowanie klas I SP

- Ślubowanie biblioteczne klas 1 SP

- Andrzejki
- Mikołajki
- Wigilia szkolna i klasowa
- Święto Szkoły – Dzień Patrona
- Dzień Babci i Dziadka
- Dzień Matki i Ojca

Poszanowanie cudzej własności. Egzekwowanie naprawienia wyrządzonych przez uczniów szkód.

Skuteczne reagowanie nauczycieli i uczniów na negatywne zachowania.

Zajęcia na lekcjach wychowawczych, języka polskiego. Rozmowy wychowawcze.

Zwracanie uwagi na ubiór ucznia podczas zajęć sportowych, uroczystości szkolnych, zajęć codziennych itp.

Zapoznanie z regulaminem wycieczek.

Wpajanie zasad właściwego postępowania w środkach komunikacji zbiorowej.

dyrektor, pedagog, wychowawcy

wychowawcy klas I-III, IV-VIII, Biblioteka, E. Remian,

M. Zarzeczna

dyrektor, M. Konarska, pedagog, psycholog

Wychowawcy, poloniści, psycholog, pedagog

nauczyciele wf, dyrektor, wychowawcy

M. Konarska, opiekunowie świetlicy

Uczeń bierze odpowiedzialność za własne zdrowie, propaguje zdrowy styl życia i harmonijny rozwój uwzględniając zagrożenia ze strony współczesnego świata.

Uczeń jest świadomy przyczyn i skutków używania nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy.

Uczeń poznaje miejsca i instytucje pomocy,  np. zdrowotnej, psychologicznej.

Uczeń zna zagrożenia wynikające z wczesnej inicjacji seksualnej.

Uczeń wie, jak poradzić sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu (uzależnienia, kontakt z materiałami niebezpiecznymi, subkultury, sekty).

Uczeń zna zasady tolerancji i akceptacji innych. Jest otwarty na potrzeby osób niepełnosprawnych, chorych i starszych.

Uczeń zdecydowanie reaguje na wszelkie przejawy agresji, nietolerancji i wandalizmu.

Uczeń zdaje sobie sprawę z zagrożeń ekologicznych i rozwija właściwe postawy wobec środowiska naturalnego.

Uczeń zdaje sobie sprawę z zagrożeń, jakie niosą ze sobą konflikty zbrojne.

Uczeń wie, jak i kogo prosić o pomoc w sytuacjach kryzysowych.

Uczeń swoją postawą propaguje ideał zdrowego stylu życia.

Uczeń rozwija swoje pasje i zainteresowania, jest świadomy roli samokształcenia (w tym czytelnictwa).

Uczeń stara się opanować umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Uczeń dba o swoje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne.

Uczeń zna zasady postępowań w przypadku klęsk żywiołowych, ataków terrorystycznych. Wypadków drogowych i innych.

Projekty klasowe dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom od alkoholu, nikotyny, narkotyków i dopalaczy.

Prowadzenie zajęć wychowawczych o tematyce środków uzależniających dzieci i młodzież.

Przygotowanie ulotek informacyjnych na temat miejsc, instytucji, telefonów pomocy.

Rozwieszanie plakatów w szkole zawierających informujących o różnych formach pomocy.

Spotkania ze specjalistami dla uczniów i nauczycieli.

Prowadzenie zajęć wdż.

Spotkania uczniów z policjantem.

Konkursy, olimpiady, kampanie, programy profilaktyczne.

Poznanie planu ewakuacji w razie zagrożenia.

Zapoznanie się z regulaminami pracowni przedmiotowych.

Uświadamianie skutków braku tolerancji.

Zachęcanie uczniów do podejmowania działań na rzecz innych (wolontariat – pomoc mikołajkowa dla szkoły w Murowanem na Ukrainie, w miarę możliwości).

Zorganizowanie Dnia Życzliwości, Tygodnia Szczęścia w szkole.

Zajęcia kształtujące umiejętność świadomego przeciwstawiania się agresji i przemocy.

Propagowanie wśród uczniów pozytywnych zachowań, słów, form zastępowania agresji

Organizowanie akcji Sprzątanie Świata.

Dzień Ziemi.

Pogadanki w klasach, przeciwdziałanie nastrojom paniki.

Organizowanie – w razie potrzeby – pomocy koleżeńskiej i pomocy materialnej uczniom z Ukrainy.

Próba zorganizowania zajęć z żołnierzem WP.

Propagowanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych, związanych z trybem życia.

Propagowanie aktywnych form wypoczynku.

Pogadanki na temat roli książki w życiu człowieka.

Lekcje biblioteczne w klasach I-VIII.

Propagowanie różnych form spędzania wolnego czasu.

Kółko muzyczne.

Ogólnopolski Tydzień Kariery. Organizacja konkursów pięknego czytania, recytatorskich, literackich.

Redagowanie gazetki szkolnej „Migawki spod Ławki”.

Organizacja kiermaszów taniej książki.

Organizowanie pokazów i szkoleń z zakresu pierwszej pomocy. Zajęcia EdB, lekcje wychowawcze.

Pogadanki na temat zasad bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, podczas zajęć szkolnych, gier i zajęć ruchowych, przerw i w czasie wolnym (w tym podczas wakacji i ferii).

Kształtowanie umiejętności organizowania własnej pracy umysłowej i wypoczynku.

Konkursy o tematyce prozdrowotnej.

Zajęcia w klasach:

- Wspólne opracowanie procedur w przypadku zagrożenia

M. Konarska, pedagog

M. Konarska, pedagog, psycholog, Biblioteka

pedagog, M. Konarska

Wychowawcy klas, E. Remian, pedagog, specjalista BHP, M. Konarska

pedagog, psycholog, M. Konarska, wychowawcy

M. Konarska, wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele j. polskiego, Biblioteka

Nauczyciele wf, koordynator edukacji prozdrowotnej

M. Konarska, pedagog, psycholog, wychowawcy

pedagog, wychowawcy, M. Konarska, psycholog

Wychowawcy klas, nauczyciel EdB, Biblioteka, poloniści, M. Zarzeczna, Małgorzata Pleban

Wychowawcy klas, policja, nauczyciele w-fu, nauczyciel EdB

Wychowawcy, nauczyciele w-fu, przedmiotowcy

Biblioteka, EdB, M. Konarska

Uczeń ma poczucie przynależności regionalnej, czuje się obywatelem swojego kraju i Europy, stara się świadomie kształtować swoją przyszłość.

Uczeń zna życiorys i twórczość patrona szkoły.

Uczeń zna historię i współczesne uwarunkowania swojego regionu.

Uczeń stara się poznawać kraj ojczysty.

Uczeń stara się kultywować własną tożsamość narodową, a także szanować poczucie tożsamości przedstawicieli innych nacji.

Uczeń wie, że znajomość języków obcych jest kluczem do poznawania świata.

Uczeń stara się posiąść i rozwijać umiejętność samopoznania i samooceny.

Uczeń korzysta z pomocy w zdobywaniu informacji o interesujących go zawodach i kierunkach kształcenia.

Uczeń zapoznał się ze strukturą szkolnictwa ponadpodstawowego i drogami kształcenia.

Organizacja obchodu szkolnego poświęconego patronowi.

Zapoznanie uczniów z tradycjami i historią Dolnego Śląska.

Utrzymywanie kontaktu z instytucjami administracji państwowej i samorządowej w naszym regionie.

Udział w zawodach i konkursach sportowych o zasięgu regionalnym.

Wycieczki szkolne według osobnego harmonogramu. Udział w wycieczkach krajoznawczych i wyjściach programowych.

Udział w obchodach świąt państwowych i narodowych.

Utrwalanie wiedzy na temat symboli państwowych.

Propagowanie kultury języka ojczystego.

Znajomość i poszanowanie symboli narodowych Unii Europejskiej i poszczególnych państw.

Organizowanie konkursów językowych. Udział w językowej części konkursu „z-Dolny Ślązak”.

Zajęcia z zakresu rozpoznawania swoich zainteresowań, predyspozycji, mocnych i słabych stron.

Przedstawienie procesu wyboru szkoły (zawodu).

Spotkania z uczniami i rodzicami na temat warunków zdrowotnych i psychofizycznych związanych z wyborem zawodu (szkoły).

Poznawanie różnych zawodów.

Rozpoznanie rynku pracy.

Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowej.

Zapoznanie z ofertą szkół ponadpodstawowych.

Zapoznanie z zasadami rekrutacji.

Kształcenie umiejętności sporządzania dokumentacji potrzebnej w procesie rekrutacyjnym.

P. Głaz, A. Głaz, M. Zarzeczna, A. Gądek, nauczyciele j. pol.

wychowawcy, nauczyciele j. polskiego i historii, koordynator wycieczek, biblioteka

nauczyciele jęz. obcych, historii, wos. wychowawcy

nauczyciele jęz. obcych, P. Głaz, nauczyciele historii

Nauczyciele języków obcych, P. Głaz

pedagog, dyrektor, wychowawcy, doradca zawodowy

pedagog, dyrektor, wychowawcy, doradca zawodowy

wychowawcy, pedagog

pedagog, psycholog, dyrektor, wychowawcy

Harmonogram profilaktyki rok szkolny 2024/2025

TEMAT

TERMIN

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO UCZNIÓW

KLASA

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO NAUCZYCIELI

ZDROWIE PSYCHICZNE

Cały rok szkolny

Wrzesień 2024

1.  Akcja pod hasłem Akceptuje siebie

2.  Zajęcia psychoedukacyjne na temat zdrowia psychicznego ( z wykorzystaniem filmów)

3. Stworzenie gazetek tematycznych.

4. Zajęcia psychoedukacyjne
z zakresu budowania pozytywnych relacji.

„Każdy z nas jest trochę inny- przeciwdziałanie dyskryminacji, nauka tolerancji i wzajemnego szacunku”

5.Warsztaty wzmacniające dla chętnych uczniów.

8. Zajęcia psychodukacyjne
z zakresu skutecznego radzenia sobie ze stresem.

9. Planowanie nauki przed egzaminem

VII- VIII

Cała społeczność.

V a, IV b, Va, Vb

IV-VIII

VIII

VIII

Przygotowanie oferty pomocowej dostępnej  dla dzieci i młodzieży.

Konsultacje i porady dla rodziców z zakresu wsparcia psychicznego dla dzieci i młodzieży.

Przygotowanie materiałów poszerzających wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego dzieci
i młodzieży

Szkolenie on-line
z zakresu profilaktyki
w szkole.

Konsultacje i porady dla nauczycieli z zakresu wsparcia psychicznego dla dzieci i młodzieży.

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY

„Człowiek Przyszłości to Ty. Przyszłość jest w Twoich rękach - chwyć ją!”

Październik 2024

Zorganizowanie przez nauczycieli godzin wychowawczych podczas których będą poruszane tematy związane z wyborem drogi i kariery zawodowej.

Realizacja projektu "Twoja droga do sukcesu zaczyna się tutaj: Tydzień Kariery 2024"

Przeprowadzenie sondażu uczniowskiego  „ Jak wyobrażasz sobie zawody przyszłości”

0-VIII

Uczniowie klas VII

IV-VIII

Zaproszenie rodziców na spotkania z młodzieżą.

Wystawa prac rodziców uczniów
 „Przyszłość jest w rękach mojego dziecka , które potrafi……,

umie…….,

lubi…..”

Zaproszenie nauczycieli do realizowania na swoich zajęciach tematów związanych z zawodami przyszłości .

DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI

Listopad 2024

1. Zajęcia na lekcjach wychowawczych poruszające tematy związane z szacunkiem i tolerancją.

2. Wykonanie prac plastycznych „Mam prawo do..”

4. Sondaż „ Co najmilszego usłyszałeś od drugiej osoby”

Cała społeczność szkolna

Współpraca z Samorządem Uczniowskim

TYDZIEŃ SZCZĘŚCIA

Wrzesień 2024

Na każdy dzień tygodnia zostaną przygotowane tematy wiodące :

1. „Pokaż wesołą i szczęśliwą wersję siebie – kolorowy dzień”

2. Podaruj innym uśmiech.

3. Tablica szczęścia.

4. Laurka z życzeniami.

5. Tańce i zabawy.

6. Praca grupowa- plakat „Co dla mnie jest szczęściem”

Cała społeczność

Umieszczenie na stronie internetowej informacji dotyczącej akcji.

Wsparcie nauczycieli na zajęciach z wychowawcą.

WZMACNIANIE WŁASNEJ WARTOŚCI I SAMOOCENY

Cały rok szkolny

II semestr

Wrzesień 2024

Akcja pod hasłem Akceptuje siebie!

Zajęcia „ Jak się uczyć aby się nauczyć”

Warsztaty Kompetencji 4K

„O przyjaźni człowiek z człowiekiem”

I-VIII

IV a, IV b, VI a, VI b, VII a i VII b

III a, III b

Akcja dla rodziców – Akceptuje swoje dziecko!

Konsultacje indywidualne z terapeutą

Konsultacje z terapeutą.

PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH

Cały rok szkolny

Październik 2024

Realizacja programu profilaktyczno- edukacyjnego UNPLUGGED.

Omawianie, zapoznawanie i utrwalanie Standardów Ochrony Małoletnich. Poprzez filmy , wabinary a także ulotki na temat obowiązujących procedur.

Zajęcia profilaktyczne z zakresu higieny cyfrowej „ Loguj się z głową”

VII a. VII b, VIII a , VII b, VIIIb

Cała społeczność szkolna

VI a, VI b, VII a, VII b

 Spotkanie profilaktyczne dla rodziców.

Spotkanie dla rodziców;

„Mowa nienawiści, Hejt, przemoc i cyberprzemoc oraz odpowiedzialność nieletnich i opiekunów. „

  1. Spotkanie dla nauczycieli
  2. Spotkanie dla nauczycieli:

„Mowa nienawiści, Hejt, przemoc i cyberprzemoc oraz odpowiedzialność nieletnich i opiekunów.”

Ogólnopolska Kampania Dzieciństwo bez Przemocy

Październik/ Listopad

Konkurs na plakat „Dzieciństwo bez przemocy” lub zdjęcie „Szczęśliwe dzieciństwo”, angażując dzieci i młodzież w twórcze wyrażenie poparcia dla kampanii. 

Zajęcia psychoedukacyjne na temat :

“Przemoc domowa” – zajęcia poruszające tematykę przemocy w rodzinie

“Przemoc rówieśnicza” – zajęcia poruszające tematykę przemocy w grupie rówieśnicze.

“Węże i drabiny” – zajęcia w oparciu o scenariusz z publikacji: „Kompasik. Edukacja na rzecz praw człowieka w pracy z dziećmi”

Cała społeczność szkolna

Zajęcia z rodzicami:

„Słowa mają moc, czyli o sztuce doceniania”

Wyeksponowanie informacji o telefonach zaufania w widocznych miejscach w placówce aby  rodzice wiedzieli, gdzie szukać pomocy.  

“Jak działają standardy ochrony

dzieci w naszej placówce?”.

Edukacja włączająca

Cały rok szkolny

21.03.25r.

Cały rok szkolny

Zajęcia edukacyjne „ Ja , Ty, Oni.” Zajęcia  uwrażliwiają na osoby z niepełnosprawnością dostrzegają ich wartość oraz uczą się jak mogą pomóc osobie z różnymi niepełnosprawnościami w zdarzeniach codziennego dnia.”

Zorganizowanie i przeprowadzenie akcji: „Skarpetki nie do pary”. Jako wyraz solidarności z osobami z trzecim chromosomem

Przesiewowa diagnoza uczniów klas pierwszych.

Obserwowanie diagnostyczne (dzieci z rocznym przygotowaniem przedszkolnym w kierunku gotowości szkolnej)

Zerówka

Klasa I a, I b

Cała społeczność szkolna

Klasy I a, I b

Zerówka

Dla rodziców: Porady i konsultacje

Konsultacje indywidualne dla rodziców.

Dla nauczycieli: Porady i konsultacje

Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli z zakresu edukacji włączającej

Konsultacje indywidualne dla nauczycieli.